Dat ik voorzitter ben bij Voedselbank Alblasserdam zal de regelmatige lezer van mijn blogs niet ontgaan zijn.
Bij Voedselbank Alblasserdam hebben wij in korte tijd een behoorlijke groei doorgemaakt, van ruim 50 gezinnen naar 80 gezinnen. Ruim 50% groei in een paar maanden, de meeste bedrijven dromen hiervan, maar bij de meeste bedrijven gaat er dan ook wat “piepen en kraken”.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik met lichte verbazing heb toegekeken hoe deze snelle groei werd opgelost: wij zijn een uurtje eerder opengegaan, de dienst is in tweeën gehakt (want anders werd de middag wel erg lang om op je voeten te staan), er werden leveranciers benaderd of zij alsjeblieft aan de Voedselbank willen denken als zij producten hebben die bijna over de datum zijn. Kortom, met zijn allen werd zonder morren de schouders eronder gezet. En allemaal door de vrijwilligers zelf, die wel ondersteuning vroegen aan het bestuur, maar de kracht kwam van de werkvloer.
En dat komt naar mijn idee door één reden: de kracht van een échte missie en visie. De Voedselbank heeft namelijk een hele duidelijke missie: honger verhelpen en voedselverspilling tegengaan. Wij willen mensen niet op een wachtlijst zetten en wij willen mensen een fatsoenlijke hoeveelheid voedsel meegeven!
Een missie en een visie die door iedereen unaniem wordt ondersteund maar vooral ook wordt ervaren door hulp en ondersteuning van “bovenaf”. Het bestuur gaf de medewerkers de middelen en de vrijheid om te kunnen opschalen op een manier die zij prettig vonden.
Deze gebeurtenis zette mij aan het denken over de missie en visie van mijn eigen bedrijf. Mijn missie is om bedrijven te helpen efficiënter te werken. Maar meer nog dan dat, wil ik bedrijven helpen met een kosteneffectieve oplossing. Ik weet hoe hard er gewerkt moet worden voor elke euro en ook ik heb ervaren dat het niet altijd komt aanwaaien. Dus… Als ik een oplossing verzin die voor mijn bedrijf weinig omzet oplevert maar mijn klant enorm helpt, ben ik toch tevreden. Ik realiseer mij dat ik daardoor geen “goede” consultant ben, want ik verkoop te weinig uren. Maar het is een werkwijze waar ik voor 200% achter sta. En tja… eigengereid ben ik altijd al geweest ?.