Ken je dat? Je hebt een aantal documenten van jouw project en die wil jij delen met jouw buitendienst.
Maar eigenlijk wil je niet alles delen, sommige dingen zijn nu eenmaal voor kantoor.
Ken je dat? Je monteurs lopen buiten en maken foto’s en moeten vervolgens veel moeite doen om de foto’s op te slaan bij het betreffende project.
Eén van mijn klanten had dit ook en wilde het e.e.a. eenvoudig beschikbaar maken. Wij hebben voor hem een database aangemaakt in SharePoint waar hij al zijn klantgegevens bijhoudt. Op het moment dat er een nieuwe klant wordt aangemaakt, wordt er ook een SharePoint site gemaakt waar hij vervolgens alle documenten in kwijt kan. Zodra de status van de offerte verandert in “uitvoering”, wordt er een map aangemaakt waar de monteurs-documenten naartoe gesleept kunnen worden. De monteurs kunnen vervolgens via de OneDrive app eenvoudig naar het project waar zij op dat moment mee bezig zijn en hebben de beschikking over de documenten. Ook kunnen zij vanuit de app foto’s maken, die gelijk op de juiste plaats staan en beschikbaar zijn voor de binnendienst.
Een prachtig staaltje automatisering, maar hoe zijn wij tot deze oplossing gekomen?
Het antwoord is: “creativiteit”. Wat is creativiteit? Het is een combinatie van opgedane kennis en ervaring, luisteren naar de klant en de verbindingen leggen om tot een oplossing te komen. Een oplossing verzinnen voor een probleem is enorm creatief en vergt soms wat trial & error. Waar een robot vastloopt op een error, gaat de mens door om te bedenken “hoe dan wel”.
En daarom “alles automatiseert, behalve creativiteit”.
PS: Kunnen wij bovenstaand voorbeeld nog verder automatiseren? Uiteraard! Maar de klant wilde eerst zien dat het werkt en niet al te veel geld uitgeven (agile!). Vanuit deze situatie kan er mooi geoefend worden en aanvullende dingen automatiseren. Wij zetten onze creativiteit graag in!