95% van onze keuzes maken wij onbewust.
En dan toch een blog over datacultuur? Ja! Juist daarom! Veel mensen maken keuzes op basis van een onderbuikgevoel, en daar is niets mis mee. Maar soms is het wel handig om dit onderbuikgevoel te staven met cijfers, met data.
Op een groot project was ik de liaison tussen ICT en het project om een Document Management Systeem in SharePoint op te zetten. Het e.e.a. was opgezet en operationeel maar zodra de Project Directeur een documentje wilde, liep hij naar de secretaresse en vroeg of zij hem dat document wilde mailen. Maar ondertussen verklaarde hij wel “iedereen moet met het DMS kunnen werken!”. Behalve hijzelf dan blijkbaar…
Echte datacultuur begint dan ook van bovenaf. En niet bij de projectdirecteuren, nee nog een stapje hoger, bij de directie van een bedrijf. En daar zit gelijk de crux. Bij veel (traditionele) bedrijven is de top samengesteld uit een generatie die totaal niet is opgegroeid met stuwmeren aan data, Business Intelligence en data-analyse.
En het is net als met veiligheid en kwaliteit, je kan wel zéggen dat je data belangrijk vindt, maar als je dat zelf niet uitdraagt, er niet mee werkt, zullen je medewerkers dat ook niet doen. Voordoen heeft immers veel meer impact dan alleen woorden.
Dus wil je als bedrijf slagvaardig zijn, beslissingen maken op basis van data, die ongetwijfeld al aanwezig is, begin bij jezelf!
En daarom geef ik jou drie tips om een datacultuur te bewerkstelligen:
- Zorg dat je weet welke data al aanwezig is;
- Inventariseer welke data je nog zou willen hebben en organiseer dit;
- Implementeer, draag uit en werk ermee!
En als je het lastig vindt om alle data boven tafel te krijgen, neem gerust contact met mij op. Met een Quick Scan haal ik binnen no time de data boven tafel die jij nodig hebt voor jouw bedrijfsvoering!
Dan wil ik jullie tenslotte de volgende twee dingen niet onthouden, een kijk- en een leestip.
Ten eerste een TED talk van Hans Rosling over rijkdom van landen t.o.v. kindersterfte. Waarom is dit filmpje zo leuk? Omdat Hans Rosling als geen ander, droge data fantastisch kan visualiseren en ook de problematiek aankaart van het samenvoegen van data. Daarnaast krijg je bij zijn toelichting op de data het gevoel of je naar een sportwedstrijd zit te kijken, aanrader!
Ten tweede hebben Groenewegen en Hardeman in 2020 voor de Rabobank onderzoek gedaan naar de score van bedrijven op het gebied van Data Driven Decision making.
En daar komt het volgende grafiekje uit.
Je ziet, er is bij veel bedrijven nog genoeg te doen om met data gedreven besluitvorming aan de gang te gaan!